Aktualności

Oszuści nadal aktywni

Data publikacji 17.04.2024

Pomimo wielokrotnych apeli i ostrzeżeń oszuści nadal górują nad łatwowiernością potencjalnych ofiar. Tylko w miniony wtorek policjanci przyjęli kolejne zawiadomienia od osób, które udostępniając dane umożliwiające dokonanie przelewów straciły kwoty rzędu 9000 złotych każdy.

Aktywność oszustów nie zwalnia tempa. Tylko w miniony wtorek do ostrzeszowskiej komendy zgłosiły się dwie osoby, które straciły swoje oszczędności.

Pierwsze zgłoszenie dotyczyło portalu zakupowego OLX. W tym przypadku nieustalony sprawca uzyskał od pokrzywdzonego, 36-letniego mieszkańca Ostrzeszowa, kody do autoryzacji przelewów w banku, dokonując przelewów na łączną kwotę 9100 złotych.

Kolejny przypadek dotyczył nieznanego sprawcy, który podając się za pracownika banku uzyskał od 38-letniego mieszkańca gm. Kobyla Góra kody BLIK, za pomocą których dokonał trzech przelewów na łączną kwotę 9000 złotych.

Jak nie popełnić błędu i nie dać się oszukać!

Przede wszystkim należy kierować się zdrowym rozsądkiem oraz wykazać czujnością. Każdego dnia na terenie Polski dochodzi do kilkuset oszustw, których ofiarami padają nie tylko seniorzy oszukiwani metodą na wnuczka czy policjanta, ale również coraz młodsze osoby dokonujące zakupów na aukcjach internetowych. Chęć zakupu towaru po okazyjnej cenie nie zawsze idzie w parze z uczciwością osób zamieszczających oferty przez co tracimy swoje oszczędności. Pamiętajmy też, że każda prośba o pożyczkę czy pomoc finansową, nawet pochodząca od członków rodziny czy znajomych, powinna być przez nas zweryfikowana.

Pamiętajmy! Oszuści wykorzystują przede wszystkim łatwowierność ofiar.

Jak się nie dać oszukać?

1. Gdy, ktoś prosi Cię o pieniądze za pośrednictwem maila bądź komunikatora internetowego pod żadnym pozorem nie klikaj w przesłany link i nie podawaj kodu BLIK. Zadzwoń do znajomego i przekonaj się, czy to naprawdę on wysłał wiadomość.

2. Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

3. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

6. Nie wchodźmy w linki dołączone do wiadomości i bezpośrednio z nich nie logujmy się na swoje konta bankowe

Bądźmy ostrożni! Czasami mały szczegół, ma istotne znaczenie i może uchronić nas przed utratą oszczędności.

 

Powrót na górę strony